Veelgestelde vragen
-
Heb je een persoonlijke hulpvraag voor jezelf of voor iemand anders? Wil je daarbij ondersteuning van MEE? Neem dan contact op met de MEE in je buurt. Bel 0900 – 999 88 88 of kijk op ‘MEE in je buurt’.
-
Via de MEE-organisatie bij jou in de buurt. Klik hier voor contactgegevens.
Let op: soms werken gemeenten niet samen met MEE. Dan kun je via jouw gemeente een cliëntondersteuner vinden. Voor vragen hierover kun je terecht bij de MEE in je buurt.
-
- Heb je een Wlz-indicatie? Dan kun je cliëntondersteuning rechtstreeks aanvragen bij de MEE in je buurt.
- Heb je geen Wlz-indicatie? Dan kun je voor cliëntondersteuning terecht bij je gemeente. Voor vragen hierover kun je terecht bij de MEE in je buurt.
-
Je hebt geen doorverwijzing of indicatie nodig om gebruik te maken van cliëntondersteuning. Iedereen heeft hier recht op. Dit staat in de wet.
-
Mensen die cliëntondersteuning nodig hebben, hoeven daar niet voor te betalen. Dat is wettelijk geregeld.
-
MEE zet zich in voor mensen met een beperking en hun naasten, op alle levensgebieden en in alle levensfasen, zodat zij naar vermogen kunnen meedoen in de samenleving. Dit doen we met:
-
De naam ‘MEE’ is geen afkorting. De naam staat voor het woordje ‘mee’ in de betekenis van ‘samen met anderen’. Zoals bijvoorbeeld in ‘meedoen’, ‘meesporten’ en ‘meewerken’.
-
Zeker. Een cliëntondersteuner van MEE gaat altijd uit van jouw belang en jouw situatie. Hij of zij houdt hierbij geen rekening met de belangen van bijvoorbeeld de gemeente of van een zorgaanbieder.
We vinden het belangrijk dat je vertrouwen hebt in de cliëntondersteuner die jou bijstaat. Daarom mag je bij MEE altijd om een andere cliëntondersteuner vragen als je dat vertrouwen niet hebt. Hiervoor hoef je geen reden op te geven. Informeer ernaar bij de MEE in jouw buurt.
-
Heb je geen vertrouwen in de cliëntondersteuner die jou bijstaat? Dan mag je altijd om een andere cliëntondersteuner vragen. Hiervoor hoef je geen reden op te geven. Informeer ernaar bij de MEE in jouw buurt.
-
MEE wil je altijd zorgvuldig en goed van dienst zijn. Toch kan het voorkomen dat je ontevreden bent of een klacht hebt. Iedere MEE-organisatie heeft daarvoor zijn eigen klachtenregeling. Vraag ernaar bij de MEE in je buurt.
Let op: het is niet mogelijk om via MEE NL een klacht in te dienen over een MEE-organisatie.
-
Een persoonsgebonden budget (pgb) kun je via je gemeente of als je een Wlz-indicatie hebt bij het zorgkantoor aanvragen. Een cliëntondersteuner kan je daarbij helpen, informeer hierover bij de MEE in je buurt.
Op www.pgb.nl/test kun je testen of het pgb iets voor jou is. -
Wat leuk dat je interesse hebt in werken bij MEE. Kijk op de website van de MEE in je buurt voor vacatures.
-
Daar willen we graag meer over weten. Je kunt via dit formulier contact met ons opnemen.
Staat je vraag er niet tussen?
Via onderstaand formulier kun je je vraag aan ons mailen. We doen dan ons uiterste best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.