Cliëntondersteuning verdient een plaats in de uitvoering van het Integraal Zorgakkoord
Zijn wij als MEE eigenlijk betrokken geweest bij het Integraal Zorgakkoord (IZA)? Die vraag krijg ik de laatste dagen vaak van cliëntondersteuners.
Helaas niet, moet ik dan tot mijn spijt antwoorden. En dat is een gemiste kans! Want in de vier jaren die ik bij MEE NL werk heb ik gemerkt hoe onbekend cliëntondersteuning is. Alle recente onderzoeken onderstrepen dit: driekwart van mensen die aanspraak maken op de Wmo weten niet dat onafhankelijke cliëntondersteuning bestaat en wat het voor hen kan betekenen.
Burgers weten juiste zorg niet te vinden
Cliëntondersteuning is, juist voor kwetsbare mensen, een van de belangrijke pijlers in de toegankelijkheid van zorg en ondersteuning. De weg vinden in het 'oerwoud' aan regels en bepalingen, de eigen hulpvraag goed formuleren, weten waar je aan moet kloppen: allemaal zaken die helaas broodnodig zijn in onze ingewikkelde samenleving. Daarom is in de wet geregeld dat voor iedere burger onafhankelijke cliëntondersteuning kosteloos beschikbaar moet zijn. Dit is nu belangrijker dan ooit. De wachtlijsten nemen fors toe, er is sprake van teruglopende zorg door personeelsgebrek en het systeem van zorg en ondersteuning wordt steeds complexer. Niet gek dus dat veel burgers niet de zorg weten te vinden die ze hard nodig hebben.
Integrale kijk voor betere zorg en ondersteuning
Gelukkig is er hoop. De integratie van zorg en het sociaal domein, een ontwikkeling die terecht versterkt wordt met het Integraal Zorgakkoord. Door integraal te kijken kunnen we veel beter de zorg en ondersteuning bieden die mensen ook echt verder helpt. Bij uitstek cliëntondersteuners kunnen daar een cruciale rol in spelen. Zij gaan uit van de behoefte en mogelijkheden van mensen en kijken daardoor per definitie levensbreed naar alle vragen. Ook kennen zij het aanbod, zowel lokaal als regionaal.
Cliëntondersteuner als sleutelfiguur
Als we het IZA echt goed willen uitvoeren is een cliëntondersteuner een sleutelfiguur. We kunnen dan de vele voorbeelden die zich lokaal al hebben bewezen nog breder uitrollen. Bijvoorbeeld de samenwerking tussen huisartsen en cliëntondersteuners. Hiermee verzorgen we preventieve inzet voor mensen met een beperking wat resulteert in minder druk op de huisartsenzorg. Een ander mooi voorbeeld is de inzet van integrale vroeghulp. Iemand is hier gedurende langere tijd betrokken bij kwetsbare kinderen, zodat zij weten waar ze terecht kunnen met hun vragen of voor ondersteuning.
Dus, om nog een keer terug te komen op de vraag bovenaan deze blog. Was MEE betrokken bij het IZA? Nee. Is MEE betrokken? Ja! We kunnen in de uitvoering met al onze (praktijk)ervaring en kennis het verschil maken voor alle mensen die ondersteuning nodig hebben!
Yvon van Houdt
Directeur MEE NL