Basistraining Herkennen van en omgaan met mensen met een LVB

Herkennen van en omgaan met mensen met een lichte verstandelijke beperking

U komt dagelijks in contact met mensen waarmee het contact anders loopt dat gehoopt. Het zou kunnen dat een licht verstandelijke beperking (LVB) hierin een rol speelt. U hebt het gevoel dat dit ‘lastige’ klanten zijn, maar eigenlijk komt het gedrag voort uit onmacht en onvermogen. U kunt deze mensen bijvoorbeeld herkennen aan:

  • het niet komen opdagen bij een gesprek;
  • het niet nakomen van gemaakte afspraken;
  • de stille, passieve reactie in een gesprek;
  • verbale en/of neiging tot fysieke agressie tijdens een gesprek;
  • de hoeveelheid tijd die zij nodig hebben om taken uit te voeren of een gesprek te voeren;
  • ja zeggen en nee doen;
  • de zogenaamde draaideurklanten.

Onze trainingen behandelen de theorie en kenmerken van LVB en hoe je LVB vervolgens als professional kunt herkennen in je werk en mee om kunt gaan.

Voor wie

Professionals die werkzaam zijn in het sociale domein kunnen vastlopen met klanten of cliënten, omdat zij een licht verstandelijke beperking niet herkennen en niet weten hoe zij met een beperking kunnen omgaan. Denk hierbij aan professionals die werken in een sociaal wijkteam, binnen een sociale werkvoorziening, docenten of medewerkers in de geestelijke gezondheidszorg.

Altijd op maat 

De training is individueel te volgen als e-learning of klassikaal. Voor groepen wordt de training in-company verzorgd.

Verdieping

Voor meer kennis over mensen met een licht verstandelijke beperking heeft MEE een aantal verdiepende e-learningstrainingen ontwikkeld.